Avui he fet vaga. D’entrada, perquè
ningú no pensi allò de “ja ha sortit el corporativista”, deixaré clar que també
vaig fer vaga per protestar contra la reforma laboral i per la dignitat i els
drets dels treballadors.
És clar que he dubtat sobre
l’eficàcia de fer una vaga d’ensenyament en aquestes condicions: la situació
econòmica és precària i cal entendre les mesures d’estalvi que es veu obligat a
implantar el govern. A més, deixar de fer un dia de classe tampoc no representa
una mesura de força que pugui fer repensar gaire res a qui té la capacitat de
decisió, a banda dels calerons que em restaran del sou retallat que ens han
deixat.
Ara: tinc el convenciment que les
mesures que es volen aplicar a l’ensenyament de cares al proper curs són d’una
gravetat extrema i cal, com a mínim, que siguem capaços de manifestar
l’oposició de tots els col·lectius implicats. És més: jo que fa més de
vint-i-cinc anys que em dedico a l’ensenyament i que vaig tenir la sort de no conèixer
la precarietat de l’ensenyament primari previllarpalasí (o sigui: de petit ja
em va tocar començar amb l’EGB) em penso que no havia viscut unes
circumstàncies pitjors que les que ens volen plantejar. Només amb l’exemple de
l’increment d’un 20% del nombre d’alumnes a les aules ja n’hi ha prou per
fer-nos a la idea de la magnitud de la tragèdia (al Batxillerat representa la
possibilitat de fer grups de 46 alumnes, cosa que jo no havia vist mai; encara
que la realitat actual amb 38 alumnes a l’aula tampoc no és per tirar coets!).
O sigui: tot plegat em fa pensar en les condicions extremes del primer
franquisme sense les condicions contextuals (afortunadament) d’aquell
franquisme.
Per no allargar, doncs, la llista de
greuges, ho resumiré dient que hi ha motius més que sobrats per entendre que la
qualitat del nostre ensenyament pot rebre un cop mortal (a tots els nivells),
cosa més que suficient per fer una protesta radical.
Em diran que no hi ha diners i que
es veuen obligats a retallar, que hem viscut molts anys de bonança i que hem
malgastat el que teníem. Bé, en tot cas, potser caldria començar retallant tot
allò que hem afegit durant aquests anys i que ara no ens podem permetre, però
en cap cas tocar els elements centrals de l’educació. Potser no s’havien de
pagar menjadors o transports (potser s’havia d’apostar per acostar els centres
als usuaris i no pas a l’inrevés?), potser no s’havien de crear centres de
recursos pedagògics o equips d’atenció pedagògica, potser no s’havien de donar
permisos o llicències retribuïts al professorat, potser no s’havien de pagar
cursos de formació o estades a l’estranger per aprendre idiomes, potser no s’havien
de subvencionar portàtils a tot l’alumnat... Només potser.
Políticament, sempre m’he manifestat
d’esquerres. Quan, en els últims anys, s’ha posat en entredit la diferència
entre les dretes i les esquerres, he acabat tenint clar què separa els uns dels
altres. La gent d’esquerra defensem la qualitat universal dels serveis públics
essencials. És a dir: entre altres garanties, tota la ciutadania ha de tenir un
accés gratuït a la justícia, a la seguretat, a la sanitat i, sobretot, a l’ensenyament.
I l’administració ha de garantir la qualitat d’aquest servei. Segons ho veig,
la dreta està d’acord que tots aquests serveis estiguin coberts, però té una
tendència a afavorir-ne la privatització: si algú vol tenir un millor servei,
que se’l pagui. És el fonament de la societat dels Estats Units d’Amèrica, per
exemple. Les esquerres hauríem d’apostar per la millora contínua de la qualitat
dels serveis públics universals: per a tota la població, no només per a qui s’ho
pugui permetre.
Per això sempre he defensat que cal
exigir als professionals dels serveis públics (ensenyament inclòs, és clar) un
nivell de qualitat màxim. Per això, sempre he defensat que cal un sistema d’inspecció
i de control de la feina que fan aquests professionals: cal que el servei sigui
exquisit. Ara: l’administració ha de garantir que les condicions de treball
siguin òptimes per poder desenvolupar correctament la seva feina. I les actuals
mesures aplicades a l’ensenyament no ho permeten. Ens estem carregant l’ensenyament
públic (o, si voleu, sostingut amb diners públics)!
Que l’actual crisi econòmica no
serveixi d’excusa a la dreta per reduir la qualitat del servei públic universal
i afavorir la privatització de la qualitat que només podran pagar una minoria.
Per exemple: com podem incrementar
les taxes universitàries o fer pagar una matrícula als CF de Grau Superior sense
ampliar la dotació de beques per als que no tenen possibilitats econòmiques?
Ens podem permetre excloure dels estudis superiors una part de la població per
motius econòmics? No, aquesta societat no m’agrada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada