diumenge, 28 de desembre de 2014

Escola sexista?

El companys del "Traç" em van publicar aquesta reflexió dubitativa en l'últim número de la revista:

Escola sexista?

Diuen els cànons del bon comunicador que no és bo posar un interrogant en un títol; però, com que en aquest tema només hi tinc interrogants, no he pogut fer-ho de cap més manera.

La meva reflexió sorgeix arran d’un seguit de constatacions.

Un principi de l’educació és que un bon sistema escolar ha de tendir a suprimir els desequilibris de la societat, ha d’intentar que tots els infants tinguin les mateixes possibilitats en el seu desenvolupament.

Per exemple, és bo qüestionar-se com és que les noies accedeixen en un percentatge molt inferior als estudis tecnològics i treballar per pal·liar aquest fet. Alhora que també podríem plantejar un fenomen invers: com és que determinats estudis com infermeria o magisteri d’educació infantil encara siguin patrimoni femení de manera gairebé exclusiva.

Però els meus dubtes sobre si el sistema escolar que tenim és sexista no vénen d’aquí, que també, sinó de la constatació empírica (només ho deixo apuntat perquè em falten les dades estadístiques) que el gruix d’alumnes que han de recuperar matèries pendents pel setembre és masculí; que any rere any els alumnes més brillants que acaben els estudis d’ESO són noies; que el percentatge femení en els estudis de Batxillerat és immensament superior i que la mitjana de notes que obtenen també; que les millors notes de les PAU són per a noies, i que els estudis amb una nota de tall més alta solen tenir un percentatge molt més alt de noies...

D’acord: està bé que les noies accedeixin als estudis superiors en un gran nombre i que s’hagi superat la discriminació sexista tan tradicional en la nostra societat d’arrel masclista; fins no fa tant, era excepcional que les noies accedissin a la universitat, fins i tot era difícil que les noies fessin estudis secundaris: els nois a estudi i les noies a costura. Per això sovint ens alegrem de l’empenta femenina a nivell escolar, signe evident que, per sort, les coses han millorat molt.

Però aquests resultats tan negatius pel que fa als alumnes masculins no tenen cap més explicació que la constatació que les noies són més “trempades”? Podem fer una hipòtesi agosarada i plantejar que l’actual estructura del sistema educatiu perjudica sensiblement els alumnes de sexe masculí? Tenim, de fet, un sistema educatiu sexista?

Ja ho deia en el títol: només tinc preguntes, no tinc respostes. Però potser ha arribat l’hora de pensar-hi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada