diumenge, 15 de febrer de 2015

Més sobre la variant: que les presses no ens facin traïdors

(Publicat al setmanari “La Comarca d’Olot”, 12-02-2015)

Resultat d'imatges de erc hostal del sol

Em permeto estrafer en el títol la històrica proclama del no sempre prou elogiat Jordi Carbonell: “Que la prudència no ens faci traïdors”.
Ja fa més d’un any que ERC-Olot vam començar a insistir en el tema de la variant nord d’Olot. Una infraestructura absolutament necessària i primordial per a la nostra ciutat. Des de l’obertura del túnel de Bracons, el pas per l’avinguda de Sant Jordi sosté un nombre de vehicles desmesurat, excessiu; els veïns i els usuaris se’n queixen, i amb raó. Ho hem dit i ho defensarem.
No cal que ens lamentem perquè no es fessin bé les coses a l’hora de pensar una via com la del túnel de Bracons. Sempre hem defensat que es volia fer una autopista i que s’anava camuflant presentant-la per fases. El túnel es va fer ben fet després de les modificacions que es van introduir per la pressió veïnal, però seguim patint les conseqüències de no presentar el conjunt de la infraestructura que es vol construir. Fem les coses a trossos...
Ara ens treuen a exposició pública l’estudi informatiu de la variant-autovia d’Olot en el tram que correspon al Ministeri de Foment. Molt bé: i la resta? Com pot ser que facin un estudi que deixa la carretera morta enmig d’uns camps sense dissenyar l’enllaç amb la resta de la variant? Fent les coses per trams, amaguen la veritable magnitud del problema.
Ens volen fer una infraestructura viària que reculli el trànsit que ve de Saragossa-Lleida i va cap a la frontera en una via lliure de peatge. No hi ha estudis definitius, però això vol dir més de 30.000 vehicles diaris, incloent-hi camions en trànsit dia i nit.
Nosaltres diem que, si s’ha de fer una variant, fem-la. Però fem-la bé, perquè si no ho fem així ens en penedirem tota la vida. Si el Ministeri no vol sentir a parlar de túnels, fem-li veure que és absolutament necessari i imprescindible salvar el pas del Riudaura amb un túnel que esquivi el pas per davant del barri de l’Hostal del Sol.
No podem fer un llarg viaducte que reculli tot aquest trànsit, amb dos carrils per sentit i velocitat màxima de 100 km/h. Això no és una variant: és una via ràpida.
Però és que ERC-Olot no ens inventem res. Simplement defensem l’acord a què vam arribar tots els grups representats a l’Ajuntament el 2010. Els altres se n’han desmarcat (és cert que tres d’aquests grups han canviat el seu portaveu des de llavors), potser per les presses, per la necessitat de desencallar la variant. Però nosaltres seguim dient que cal defensar el millor per al conjunt del territori, que no podem permetre un nyap que serà per sempre.

Els diners hi són: els 142M€ que el Ministeri pressupostava per a la variant, després que el conseller Santi Vila defensés preservar la Vall de Bianya i no fer el seu tram, són suficients per dedicar-los a la construcció del túnel de la variant d’Olot i els enllaços que demanàvem tots els partits el 2010. Es tracta de defensar-los amb arguments i amb fermesa, i no facilitar, de cap de les maneres, que la decisió final del Ministeri de Foment no es basi en l’acord olotí del 2010.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada